PODCAST

9 Eylül 2014 Salı

Surat Buruşturmalık 52 Metin - Münir Göle



Münir Göle. Fotoğraf sanatçısı, çevirmen, yazar. Borges çevirileriyle tanıdım ben. Sonra romanlarını fark ettim. Sarı Zarf ve Uzak Bir Gölge’yi okudum, pek içimi açmadı. Sel Yayıncılık’ın Geceyarısı Kitapları’na düşkünlüğümden aldım, okudum Surat Buruşturmalık 52 Metin’i. Serinin en iyi kitabını okumuşum meğer.


Adı üzerinde 52 metinden/hikayeden oluşuyor. Hikayeler de nefis, üslup da, aforizmalar da. Bulması pek kolay değil ama imkansız da sayılmaz.

“Kadının incir yaprağını çıkarması cinsel davettir (Tiziano’nun  Urbino Venüs’ü nasıl gelmesin aklıma?). Saul Bellow, fiyat etiketine dönüşmeyen bir incir yaprağına dokunmadım, der. Erkeğin incir yaprağını çıkarması ise olsa olsa ters teper. Erkek, incir yapraksız dolaşmak beş para etmediği için örtünür, kravat takar.”

“Cinsel boşalmanın olmadığı yerde öfke boşalıyor.”

“Gövdeyi üç ayrı şekilde algılarız: İlki kolların, bacakların hareketi gibi işlevsel algılama; ikincisi başkalarının gözünde gövdemizin aldığı biçim; sonuncusu da gövdeyi içeriden, içten algılama [...] Gövdeyi sadece ikinci şekliyle, başkalarının gözündeki haliyle algılamada direttikçe, gövdenin saklı bir parçasını unutuveriyoruz galiba. Gövdenin unutulan parçası beyin olunca da, yoğun bir beyinsizleşme süreci başlıyor ister istemez.”