PODCAST

2 Ekim 2014 Perşembe

Zen ve Motosiklet Bakım Sanatı - Robert M. Pirsig



Robert Pirsig, 1928 Minnesota doğumlu. Minnesota’da felsefe okur akabinde Hindistan’da Doğu felsefesi üzerine çalışır. Seyahata meraklı. Neredeyse tüm dünyayı gezmiş, halen de Atlantik kıyısını arşınlarmış botuyla. 1974’te yazdığı Zen ve Motosiklet Bakım Sanatı, bir nevi felsefeye giriş kitabı gibi (Bir zamanlar da Sofie’nin Dünyası vardı aynı işi yapan) görülebilir.

Oğlu ve iki arkadaşıyla uzun bir seyahate çıkan adamın hikayesi. Motosiklet üzerindedirler onca yol ve okura anlatılmak istenen çoğunlukla motosiklet ya da yolculuk üzerinden anlatılır. Zorlama bir simgesel anlatım bana kalırsa. Ancak seveni çoktur, kült kitaplardandır. Bana dokunmadı. Yine de tek tük bilgece sözler var. Ayrıntı’dan çıktı. Fragmanla bitirelim:

“On bir yaşındayken, kızıl kanatlı karatavuklardan pek etkilenmez insan. Bunun için yaşlanmak gerek.”

“Nitelik, öznenin, nesnenin farkına vardığı olaydı. Ve nesne olmadan öne olamayacağından –çünkü, öznenin, kendisinin farkında olmasını nesneler sağlar- Nitelik öznelerin de nesnelerin de farkına varılmasını olanaklı kılan olaydı.”

“İnsanların Niteliği farklı görmelerinin nedeni, diyordu Phaedrus, ona farklı benzerlik dizileriyle yaklaşmalarıdır. Buna dilden örnekler verdi; Hint harfleri olan Ḍa, Da ve Dha bize aynı gibi gelir, çünkü bizde, onların arasındaki farkı hissettirecek benzerleri yoktur. Aynı şekilde, Hintçe konuşanların çoğun Da ile The’yi ayırt edemez, çünkü böyle bir duyarlılık kazanmamışlardır. Hintli köylülerin hayalet görmeleri hiç de seyrek rastlanılan bir şey değildir, dedi Phaedrus. Ama yerçekimi yasasını görmekte çok zorlanırlar.
Bu, dedi, bir sınıf dolusu birinci sınıf öğrencisinin kompozisyonda neden genellikle aynı şeyleri beğendiklerini açıklar. Bunların hepsi görece benzer kültür birikimine ve benzer bilgilere sahiptirler. Ama bir grup yabancı öğrenci gelse ya da örneğin sınıftakilerin deneyimlerinin dışında kalan bir ortaçağ şiiri konu edilse, o zaman öğrencilerin Niteliği sıraya koyma yetenekleri büyük olasılıkla, birbirine pek benzer olmayacaktır.
Yani, dedi, öğrenciyi tanımlayan şey onun Nitelik tercihidir. İnsanların Nitelik hakkındaki farklı düşünceleri Niteliğin farklı olmasından değil, insanların deneyim bakımından farklı olmalarından kaynaklanır. Phaedrus, aynı önsel benzerliklere sahip iki kişinin  Niteliği her zaman aynı şekilde göreceklerini düşünüyordu. Gerçi bunu sınamanın bir yolu yoktu, o nedenle tüm bunlar spekülasyondan ibaret kalıyordu.”