PODCAST

7 Haziran 2014 Cumartesi

Kavak Yelleri ve Kasırgalar - Çetin Altan


İlk baskısını 1992'de Afa Yayıncılıktan yapan, şimdilerde YKY'nin yeniden bastığı bir Çetin Altan kitabı. Otobiyografi-yaşantı-anı kategorisine koyabiliriz rafımızda. Böyle renkli adamların geçmişinde muhakkak Robert Koleji, İstanbul Erkek yahut Mekteb-i Sultani olduğu düşüncemi perçinledi fakat muhafazakar bir ailede büyüdüğünü hiç düşünmemiştim. Ne diyorduk? Efendim otobiyografi yazmak pek roman yazmaya, şiir yazmaya benzemez; bunun başarısız çok örneğini gördük. Otobiyografi olarak yaftalayabileceğim İstanbul (Orhan Pamuk) tatsız tuzsuz bir anlatımla heder olmuş hayat hikayesiydi bana kalırsa. Vakit Öldürmek (Paul Feyerbend) de aynı şekilde tatsız, tuzsuzdu. Çetin Altan kendi hikayesini anlatmakta da çok maharetli. Kitabın tek eksiği Çetin Altan'ın milletvekilliği yaptığı ve sonrası dönemleri anlatmaması, kısa kesmesi. Ne kadar etkili olur bilmem ama ben kitaba kefilim, alın okuyun. Adettendir, iz bırakan bir iki cümleyi buraya da yazayım:

"Zaten onlar için yaşam, göğüslenmesi gereken bir can sıkıntısından ibaretti ve benim de daha konuşmaya başlarken canımın sıkıldığını söylememin yadırganacak bir şeyi yoktu."


"Köylü kökenli, kadınsız müslüman toplumları iki şeyi bir türlü öğrenememişlerdir: Birincisi, yaratıp üreterek kazanmasını; ikincisi yaşayıp tüketerek harcamasını..."