PODCAST

22 Haziran 2014 Pazar

Paul Auster'in ilk 10'u


Paul Auster 1947 New Jersey doğumlu afili bir yazar. Hatırı sayılır miktarda ödülle şereflendirilmiş bir kariyeri var. Tarz, tavır sahibi bir adam. Aklı başında hemen herkes bir kitabını okumuştur yahut okumak üzeredir. Bu kadar girizgahtan sonra asıl konuya girelim. Paul Auster'a favori 10 kitabını sormuşlar. İşte cevaplar:


1- Don Kişot - Cervantes
    Milli Eğitim Bakanlığı'nın 100 Temel Eser listesinde bile yer bulmuş. Tüm zamanların en çok dile çevrilen, en çok okunan, en çok gönderme yapılan kitaplarından. Okunmamış olması ayıp. Onlarca farklı yayınevi, onlarca farklı çevirisini yayınlamış. Çoğu özet (mesela YKY'nin bastığı). Engin Yayıncılık mis gibi İsmail Yerguz çevirisyle basmış. Kapak tasarımı vs. çirkin ama yine de tavsiye ederim. 1000 küsür sayfa. Her yerde bulunabilir. En fazla 50 TL.

2- Savaş ve Barış - Tolstoy
       Bu da MEB'in 100 Temel Eser listesinde vardır. Anıt kitaptır, sürükleyici değildir. Askerde, mahpusta, mecburi hizmette veya yaşlılıkta okunacak cinsten. Başlangıç için ağır. Çok baskısı var, çoğu özet. İletişim'den çıkanı güzel. 1400 sayfa civarı, Leyla Soykut çevirmiş. 80TL'yi bulur.  

3- Moby-Dick - Melville
        Balina el kitabı. Denizciliği sevdirir. Sınıf mücadelesinin alegorik anlatımı. Okuduğumda çocuktum, tek hatırladığım kaptan Ahab. Fanatiği çok, bir bildikleri olsa gerek. Benim okuduğum özettir herhalde. Şimdilerde YKY Kazım Taşkent Serisinden çıkmış. Çevirmenler flaş isimler: Mina Urgan ve Sabahattin Eyüboğlu. Muhakkak bir bildikleri vardır.

4- Suç ve Ceza - Dostoyevski
          Belli ki Paul Auster ile MEB'in beğenileri yakın. Yine 100 Temel Eser'den bir kitap. Okumayana kız bile verilmemeli. Kesinlikle kendi ilk 10'uma girer. İletişim'in baskısı güzel. Ergin Altay çevirmiş adet olunduğu üzere. 30 TL'ye alabileceğiniz en güzel şeylerden biri.

5- Kayıp Zamanın İzinde - Proust
            İlk çevirisini Yakup Kadri yapmıştı. Sonra topa Roza Hakmen girdi. YKY iki farklı şekilde bastı. Biri 7 cilt diğeri de 2 cilt. Toplamda 3000 küsür sayfa. Boşa dememişler "hayat kısa Proust uzun" diye. Bir adaya düşsem yanıma alacağım tek kitap. Okumayan aşkı tanımamış demektir. 150TL'ye patlar.

6- Ulysses - James Joyce
         Okunamıyor oluşuyla meşhur bir kitap. İngilizcesi'ni okumak lazımmış. Ben Türkçesi'ni iki kez okudum, hem de çevirmeni Nevzat Erkmen'in hazırladığı Ulysses Sözlüğü'yle beraber. İngilizce'sine cesaretim yok. Sabırlı ve iyi bir okuyucu olduğumu zannediyorum ve diyorum ki bence berbattı (siz bana güvenmeyin yine de). YKY'den çıktı, 30-35 TL.

7- Kızıl Damga - Nathaniel Hawthorne
        Ben okumadım, fikrim yok. Filmini de çekmişler. Bilge Kültür Sanat'tan çıkmış, 15 TL diyor. 

8- Şato - Kafka
        Kasvetli bir kitap. Okuyalı epey oluyor, iz bırakmamış. İlginç tercih. Haneke filmini çekmişti. Berbat bir uyarlamaydı (berbat olan film değil, uyarlama). Cem Yayınevi'nden çıkanı okumuştum. 400-500 sayfa.

9- Üçleme (Molloy / Malone Ölüyor / Adlandırılamayan)- Samuel Beckett
     Her ne kadar yazarı bu kitapları üçleme olarak kabul etmese de hep bu şekilde sunulmuş. Ayrıntı basmış, 400 sayfa. Müptelası olmayana okuması zor. Yarıya kadar gelip sonraya bırakanlardanım. 

10-Tristram Shandy - Laurence Sterne 
     Nuran Yavuz çevirmiş, Fatih Özgüven redakte etmiş, Selahattin Özpalabıyıklar editlemiş, Orhan Pamuk önsöz yazmış. YKY Kazım Taşkent Serisinden çıktı. Bundan iyi reklam olamaz herhalde. Daha ortada modern yokken post-modern roman yazan bir rahip Sterne. Eğlenceli ve klasikler arasına girmiş bir geyik muhabbeti. 668 sayfa.