PODCAST

12 Haziran 2014 Perşembe

Türkiye'de Deneysel Edebiyat Antolojisi - Murat Yalçın


Murat Yalçın'ın hazırladığı, YKY' den çıkmış ufacık bir kitap bu. Adı üstünde bir deneysel edebiyat antolojisi. Dünya edebiyatında örneği epey çok: Perec, Calvino, Queneau, Roubeau vs.. Oulipo denen akımı da bu türe dahil edebiliriz. Yapıtlarda çözülmesi zor bulmacalar, labirentler, oyunlar, iç-içe geçmiş hikayeler, karmakarışık düzenler bulunur. Queneau şöyle tanımlamış bu akımı: "İçinden kaçmaya niyetli oldukları labirenti kuran fareler." Bizim edebiyatçılarımız ise sadece 78 sayfa denemişler. Ben kitabı zevkle okuyamadım, hayli sıkıldım. Hatta birçoğu saçmalık gibi geldi ama iyi ki okudum dedim. Türkçe'de daha önce bir benzerini görmemiştim. Henüz apalayan bir edebiyatımız olduğunu söylüyorlar. Öyle olmalı ki 100 yıldır çıka çıka 78 sayfa çıkmış ama olsun, çıkmış. Dünya edebiyatında da aşağı yukarı süreç böyle işlemiş. Deneysel şiirler, hikayeler, romanlar sonrasında Cortazar Sek Sek'i, Calvino Bir Kış Gecesi Eğer Bir Yolcu'yu yazmıştır. Bu kitabı alın çünkü az bulunur, alın çünkü Türkçe'de bir benzerini okumamışsınızdır, alın çünkü bu yazarlar okunduklarını bilsinler ve Cortazar olabilsinler. Kitabı bulmaksa ne yazık ki epey zor. Kitap-lık Dergisi hediye etmişti bir ara, ben öyle edindim. Sahaflara bakmak lazım.